Hvordan ha god magefølelse gjennom julen


Hvis du noen gang har forspist deg på julemat, så vet du at det sjeldent gir noen god magefølelse. I samarbeid med klinisk ernæringsfysiolog Kristine Møller har vi derfor samlet 10 gode råd du kan ta med deg inn i denne tiden med god mat og drikke.

10 gode råd for god magefølelse:
  1. Skjær vekk synlig fett. Julematen er feit og fett forsinker fordøyelsen. Det vil si at maten går litt tregere gjennom systemet når den er fet. Forsinket fordøyelse kan bety ubehag, så derfor kan det være en god ide å unngå det synlige fettet.
  2. Med all den mektige julematen kan det være at magen din reagerer litt. En god ide, kan være å gå en tur i løpet av dagen. Kanskje spasere dit du skal i julelunsj, eller ta en kjapp gåtur før frokost. En kveldstur kan være koselig, mest for magen din, men også for å oppleve en annen ro ute på gaten. Fordøyelsen har veldig godt av fysisk aktivitet, og da spesielt når maten er fetere enn vanlig. Fysisk aktivitet setter i gang fordøyelsen.
  3. Hvis du vet du skal i julelunsj med mye mat og drikke, spis en lett frokost. En lett frokost trenger ikke være kjedelig. Lag deg en skål med frokostblanding, nøtter, cottagecheese og litt mager yoghurt, og kanskje litt honning på toppen, eller lag en porsjon havregrøt som du pynter med blåbær, bananbiter og litt nøtter.
  4. Benytt deg av at klementinene er så gode nå. Den tradisjonelle julematen bugner ikke over av ferske grønnsaker og frukt. Klementiner er friske, samtidig som de inneholder fiber. Fiber er veldig viktig for magehelsen. Skulle du være usikker på om du får i deg nok fiber og tenker at du ikke vil bli så forstoppet som du ble i fjor, kan du prøve et fibertilskudd med maten i jula.
  5. Er du i julelunsj og det er både loff og grovt brød; velg det groveste alternativet. Som regel metter det grove brødet bedre (kanskje det kan hjelpe deg å unngå å overspise) og gir deg noe bra å ”jobbe med”. Det er heller ikke slik at du må ha et pålegg på hver skive, er det mye godt pålegg, så kan du dele skiven i to eller flere biter og ta forskjellig pålegg på hver bit.
  6. Er det koldtbord, tenk på porsjonsstørrelsen. Det er veldig lett å overspise når det bugner og det er veldig vanlig å si i slutten av et slikt måltid” skulle ikke spist den siste porsjonen”. Tenk i forkant over hvor mye mat du skal forsyne deg med, gjør en avtale med deg selv, så slipper du å få vondt i magen og kanskje sitte på do når du kommer hjem fra selskapet.
  7. Julen er en sosial tid for mange, og det kan være hyggeligere enn vanlig rundt spisebordet. Dette kan gjøre at du spiser saktere, noe som vil gi kroppen din tid til å si ifra at den er mett. Noe som kan resultere i at du ikke forsyner deg like mye runde nummer to og blir stappmett.
  8. Når måltidet skal avsluttes med dessert, kan det godt være en dessert som ikke er så mektig. Stort sett er man ganske mett etter middagen, men det er vanskelig å si nei til dessert. Lag eller velg (hvis mulig) en dessert som fruktsalat. Den er frisk og ta ikke så mye krem til, eller ikke noe! Du kan også sette frem litt frukt på bordet sammen med desserten, kanskje det er andre som er like mette som deg?
  9. Unngå ribbefett dersom du har litt fordøyelsesproblemer, dette fordi ribbefettet er veldig fett og mektig. Fettet forsinker fordøyelsen og vil bidra til at du føler deg stappmett. Har du valget, velg saus istedenfor.
  10. Husk å drikke vann, unngå Farris dersom du er plaget med luft i magen og ellers annen drikke med kullsyre. Alkohol vil også påvirke magehelsen, og kan gjøre deg unødvendig mett og mer stinn. Forsøk å drikk to glass vann for hvert glass alkohol.

alt

MAGEPROBLEMER OG FORDØYELSESENZYMER

For noen kan magetrøbbel skyldes mangel på fordøyelsesenzymer. Fordøyelsesenzymer hjelper kroppen til å ta opp næring. Hvis kroppen ikke har tilstrekkelig med slike enzymer kan dette føre til mageproblemer. Det finnes heldigvis hjelp å få. I magasinet Allers 29/2018 ble det skrevet en artikkel som omhandler dette tema;

alt

DE VIKTIGE FORDØYELSESENZYMENE

Fordøyelsesenzymer spiller en viktig rolle i å spalte maten vi spiser til mindre bestanddeler som kan tas opp fra tarmen. De fleste fordøyelsesenzymer produseres i bukspyttkjertelen
Dersom man ikke produserer nok fordøyelsesenzymer i bukspyttkjertelen trenger man tilskudd av enzymer.
En enkel test hos legen kan avdekke dette.
Les denne artikkelen av Fedon Lindberg om de viktige fordøyelsesenzymene.

PROMP ER DEN VANLIGSTE ÅRSAKEN TIL MAGESMERTER

Selv om du føler deg oppblåst, er det ikke nødvendigvis gassen sin skyld.

13 FAKTA OM FJERTEN DIN

Hvor mange ganger promper vi? Er råtten promp bra? Er rap egentlig en promp?

KOS DEG PÅ FESTEN, UTEN HALSBRANNPLAGER SOM PESTEN

Ribbe, pinnekjøtt, akevitt og juleøl. Julen byr på mange godsaker, men det kan også føre til plager. Her er ernæringsfysiologens tips til hvordan unngå plager i jula.

GRILLING ER IKKE ALLTID GODT FOR MAGEN

Halsbrann og sure oppstøt forårsakes av magesyre som kommer opp i spiserøret. Dette oppleves som ubehagelig, men kan enkelt lindres med behandling fra apoteket og endring i kostholdet.

4 VANLIGE SPØRSMÅL OM MAGE OG TARM

Ansatte i apotekene får spørsmål om magen hver dag, men likevel er det mange kunder som synes dette er flaut. Men, spør du ikke får du heller ikke den hjelpen du trenger. Og det er vel ingen grunn til å lide unødvendig?

SLIK FISER DU SOM EN DAME

Det er pinlig, unødvendig og irriterende. Kan prompen bekjempes?

HALSBRANN I GRAVIDITETEN?

For de fleste er graviditeten fylt med glede og forventninger, men for noen er den dessverre også fylt med halsbrann. Løsningen er heldigvis enkel og ikke langt unna.

SJEKKLISTE TIL DEN STORE UTENLANDSREISEN

Stek det, kok det, skrell det eller glem det. Det er legens råd.

ÅTTE TING DU IKKE VISSTE OM FORDØYELSEN DIN

Hvor langt er det fra munnen til endetarmen? Og hvorfor kalles nervesystemet i magen din ”den andre hjernen”?

VANLIGE SPØRSMÅL OM FERIEMAGEN – KRISTINE MØLLER SVARER

Sommerferien står for døren, og mange skal ut og reise. I denne artikkelen svarer Kristine Møller på vanlige spørsmål om feriemagen. Kristine er klinisk ernæringsfysiolog ved Lovisenberg Diakonale Sykehus, og ekspert på norske mager.

FIRE MATRETTER SOM GIR DEG GOD MAGEFØLELSE

Én ingrediens gjør disse vidt forskjellige oppskriftene magevennlige.

10 TIPS TIL BEDRE FORDØYELSE

Fordøyelsen din er et resultat av dine valg. På tide å velge annerledes?

JULEGLEDE I MAGE OG TARM!

Pinnekjøtt. Ribbe. Multekrem. «Nam, nam», sier du kanskje. Og mange med deg. Julematen står høyt i kurs hos de fleste, kanskje det er derfor vi begynner å nyte den allerede i november på alskens julebord og vennefester. Her får du ernæringsfysiologens guide til hvordan du og magen din kommer dere helskinnet gjennom julebordenes utskeielser.

PROBLEMET INGEN SNAKKER OM – REDD STUMPENE!

Til enhver tid sliter en av tre med endetarmsplager (1), men ingen snakker om det. Nettopp det er en del av problemet. Uten åpen diskusjon er kunnskapen for å forebygge sykdommen lav, selv om problemet i utgangspunktet lett kan unngås.

PÅSKEMAGENS FJELLVETTREGLER

Påsken er en deilig høytid og uansett om du ferierer på fjellet, i storbyen eller ved sjøen, er påskedagene gjerne fylt opp med herlige måltider og overfylte påskeegg. Høytiden er til for å nytes, men det kan jo bli for mye av det gode. Vi kjenner godt til fjellvettreglene, også de nye. Men kan du matvettreglene? Les de her, så kommer du deg trygt igjennom påskens måltider.