10 tips til bedre fordøyelse


Fordøyelsen din er et resultat av dine valg. På tide å velge annerledes?

Det finnes dager da magen gjør opprør. Det som kan være lett å glemme der man forlater toalettet med uforrettet sak, er at situasjonen er selvpåført. Kvaliteten på fordøyelsen er som regel et direkte resultat av maten du spiser og livsstilen du fører.

Kristine Møller, klinisk ernæringsfysiolog

Kristine Møller, klinisk ernæringsfysiolog ved Lovisenberg Diakonale Sykehus gir deg 10 tips:

  1. Få i deg fiber.
    Det finnes to fibertyper: Fiber som er løselig i vann, og fiber som ikke er løselig i vann. Fibertypene virker på forskjellig vis i fordøyelsessystemet vårt, men det er viktig å få i seg begge typene. Løselig fiber oppløses i vann, og kan bidra til å forhindre at bæsjen blir for vassen. ”Gode kilder til uløselige fiber inneholder hvetekli, grønnsaker, og hele korn. Løselig fiber får du fra havrekli, nøtter, frø, og belgfrukter,” sier Kristine Møller. Seks svisker to ganger om dagen gir god effekt mot hard mage. Et annet tips er å ta en spiseskje linfrø og legge det i bløt i yoghurt, melk eller vann over natten og ha det sammen med frokosten din. Produktet Vi-Siblin kan også benyttes. Det er fiber som kan tilsettes i nærmest all mat. Da kan man effektivt få i seg mer fiber daglig og motvirke hard mage.
  2. Begrens matvarer med mye fett.
    ”Fet mat har en tendens til å bremse ned i fordøyelsesprosessen, noe som gjør deg mer utsatt for forstoppelse,” sier Møller. Men siden det er viktig å ha fett i kosten bør den kombineres med fiberrike matvarer som hjelper på fordøyelsen.
  3. Velg magert kjøtt.
    Protein er en viktig del av en sunn diett, men fete kjøttstykker kan føre til ubehagelig fordøyelse. Når du spiser kjøtt, velg magert, for eksempel svinekam og kylling.
  4. Innlem probiotika i kostholdet ditt.
    Probiotika er de sunne bakteriene som er naturlig tilstede i fordøyelseskanalen. Møller anbefaler at man spiser gode kilder til probiotika på daglig basis, som for eksempel lettyoghurt eller kefir. “Probiotika bidrar til å holde kroppen sunn ved å bekjempe virkningene av et dårlig kosthold, antibiotika, og stress,” sier Møller.
  5. Spis regelmessig.
    Ifølge Møller kan inntak av måltider og mellommåltider bidra til å holde fordøyelsessystemet i toppform. Om det lar seg gjøre, innta frokost, lunsj, middag og mellommåltider til samme tid hver dag.
  6. Hold deg hydrert.
    Å drikke mye vann er bra for fordøyelsen. Ifølge Møller hjelper vann i fordøyelsessystemet til med å løse opp fett og løselig fiber slik at disse stoffene passerer lettere.
  7. Dropp dine dårlige vaner.
    Røyking og overdrevent inntak av koffein og alkohol kan forstyrre fordøyelsessystemet, og føre til problemer som magesår og halsbrann.
  8. Tren regelmessig.
    “Regelmessig mosjon bidrar til at maten beveger seg gjennom fordøyelsessystemet, og hindrer dermed forstoppelse”, sier Møller. Trening kan også bidra til å opprettholde en sunn vekt, noe som er bra for fordøyelsen. Gjør det til en vane å mosjonere et bestemt antall ganger i løpet av uken.
  9. Håndter stress.
    For mye stress eller angst kan føre til at fordøyelsessystemet forstyrres. Møller anbefaler at man finner stressreduserende aktiviteter som man sysler med jevnlig.
  10. Hvis ingen av disse tipsene gjør underverker med magen, sjekk om legen eller apotekeren kan sette deg på sporet av løsningen.

Les mer:
Vondt i magen, men når bør du oppsøke lege?


HVORDAN HA GOD MAGEFØLELSE GJENNOM JULEN

Hvis du noen gang har forspist deg på julemat, så vet du at det sjeldent gir noen god magefølelse. I samarbeid med klinisk ernæringsfysiolog Kristine Møller har vi derfor samlet 10 gode råd du kan ta med deg inn i denne tiden med god mat og drikke.

PROMP ER DEN VANLIGSTE ÅRSAKEN TIL MAGESMERTER

Selv om du føler deg oppblåst, er det ikke nødvendigvis gassen sin skyld.

SLIK FISER DU SOM EN DAME

Det er pinlig, unødvendig og irriterende. Kan prompen bekjempes?

PÅSKEMAGENS FJELLVETTREGLER

Påsken er en deilig høytid og uansett om du ferierer på fjellet, i storbyen eller ved sjøen, er påskedagene gjerne fylt opp med herlige måltider og overfylte påskeegg. Høytiden er til for å nytes, men det kan jo bli for mye av det gode. Vi kjenner godt til fjellvettreglene, også de nye. Men kan du matvettreglene? Les de her, så kommer du deg trygt igjennom påskens måltider.

SJEKKLISTE TIL DEN STORE UTENLANDSREISEN

Stek det, kok det, skrell det eller glem det. Det er legens råd.

PROBLEMET INGEN SNAKKER OM – REDD STUMPENE!

Til enhver tid sliter en av tre med endetarmsplager (1), men ingen snakker om det. Nettopp det er en del av problemet. Uten åpen diskusjon er kunnskapen for å forebygge sykdommen lav, selv om problemet i utgangspunktet lett kan unngås.

MAGEPROBLEMER OG FORDØYELSESENZYMER

For noen kan magetrøbbel skyldes mangel på fordøyelsesenzymer. Fordøyelsesenzymer hjelper kroppen til å ta opp næring. Hvis kroppen ikke har tilstrekkelig med slike enzymer kan dette føre til mageproblemer. Det finnes heldigvis hjelp å få. I magasinet Allers 29/2018 ble det skrevet en artikkel som omhandler dette tema;

JULEGLEDE I MAGE OG TARM!

Pinnekjøtt. Ribbe. Multekrem. «Nam, nam», sier du kanskje. Og mange med deg. Julematen står høyt i kurs hos de fleste, kanskje det er derfor vi begynner å nyte den allerede i november på alskens julebord og vennefester. Her får du ernæringsfysiologens guide til hvordan du og magen din kommer dere helskinnet gjennom julebordenes utskeielser.

FIRE MATRETTER SOM GIR DEG GOD MAGEFØLELSE

Én ingrediens gjør disse vidt forskjellige oppskriftene magevennlige.

13 FAKTA OM FJERTEN DIN

Hvor mange ganger promper vi? Er råtten promp bra? Er rap egentlig en promp?

HALSBRANN I GRAVIDITETEN?

For de fleste er graviditeten fylt med glede og forventninger, men for noen er den dessverre også fylt med halsbrann. Løsningen er heldigvis enkel og ikke langt unna.

4 VANLIGE SPØRSMÅL OM MAGE OG TARM

Ansatte i apotekene får spørsmål om magen hver dag, men likevel er det mange kunder som synes dette er flaut. Men, spør du ikke får du heller ikke den hjelpen du trenger. Og det er vel ingen grunn til å lide unødvendig?

ÅTTE TING DU IKKE VISSTE OM FORDØYELSEN DIN

Hvor langt er det fra munnen til endetarmen? Og hvorfor kalles nervesystemet i magen din ”den andre hjernen”?

VANLIGE SPØRSMÅL OM FERIEMAGEN – KRISTINE MØLLER SVARER

Sommerferien står for døren, og mange skal ut og reise. I denne artikkelen svarer Kristine Møller på vanlige spørsmål om feriemagen. Kristine er klinisk ernæringsfysiolog ved Lovisenberg Diakonale Sykehus, og ekspert på norske mager.

DE VIKTIGE FORDØYELSESENZYMENE

Fordøyelsesenzymer spiller en viktig rolle i å spalte maten vi spiser til mindre bestanddeler som kan tas opp fra tarmen. De fleste fordøyelsesenzymer produseres i bukspyttkjertelen
Dersom man ikke produserer nok fordøyelsesenzymer i bukspyttkjertelen trenger man tilskudd av enzymer.
En enkel test hos legen kan avdekke dette.
Les denne artikkelen av Fedon Lindberg om de viktige fordøyelsesenzymene.

GRILLING ER IKKE ALLTID GODT FOR MAGEN

Halsbrann og sure oppstøt forårsakes av magesyre som kommer opp i spiserøret. Dette oppleves som ubehagelig, men kan enkelt lindres med behandling fra apoteket og endring i kostholdet.

KOS DEG PÅ FESTEN, UTEN HALSBRANNPLAGER SOM PESTEN

Ribbe, pinnekjøtt, akevitt og juleøl. Julen byr på mange godsaker, men det kan også føre til plager. Her er ernæringsfysiologens tips til hvordan unngå plager i jula.