PÅSKEMAGENS FJELLVETTREGLER


Påsken er en deilig høytid og uansett om du ferierer på fjellet, i storbyen eller ved sjøen, er påskedagene gjerne fylt opp med herlige måltider og overfylte påskeegg. Høytiden er til for å nytes, men det kan jo bli for mye av det gode. Vi kjenner godt til fjellvettreglene, også de nye. Men kan du matvettreglene? Les de her, så kommer du deg trygt igjennom påskens måltider.

#1 Planlegg påsken, det kommer mange helligdager

Vipps var det stengt. Det kommer alltid like brått på, så matinnkjøpet må nå foretas i butikker med et mer begrenset utvalg. Planlegg heller påskens meny i god tid i forveien. Da får du en mer variert meny og du kan gjøre noen sunne valg. Husk at frukt-og-grønt-kroppen ikke har ferie, selv om du har det.

#2 Tilpass maten etter evne og forhold

I påsken er det lov til å kose seg! Et godt tips er likevel å starte dagen med en sunn frokost. Velg for eksempel knekkebrød, egg, havregrøt eller grovbrød. Da har magen noe godt å jobbe på og du kan unne seg litt påskemarsipan i solen og påskelam til kvelden. Forhåpentligvis blir du også mindre stinn, hvis dagen har startet fornuftig.

#3 Ta hensyn til kroppens signaler, det er du som kjenner dens «værvarsel» best

Om du vet at du ofte får halsbrann av fet mat og alkohol, kan det være lurt å ta noen forhåndsregler. Velg kokte poteter i stedet for fløtegratinerte. Lage en sjy i stedet for fet saus. Og vær bevisst på alkoholinntaket (hodet vil også takke deg dagen derpå). Har halsbrannen meldt sin ankomst, fins reseptfrie legemidler på apoteket. Syrenøytraliserende produkter har effekt etter bare noen minutter. Men husk, apoteket har stengt i helligdagene så planlegg godt!

#4 OBS varsel! Vær forberedt på utrolige gode appelsiner

Det er høysesong for appelsiner i påsken og de er utrolig saftige og friske. Og ikke minst, fulle av C-vitaminer. Men man kan oppleve å bli litt “sur” i magen av for mange. Magen kan bli tregere eller man kan få løsere avføring enn vanlig. Begge deler er ubehagelige så vær obs.

#5 Ta med nødvendig mat for å kunne hjelpe deg selv og andre

Påsken er for mange fine turer i fjellet, lange som korte. Uansett lengde, er det lurt å ta med en niste. Velg ikke bare Kvikk Lunsj, et par skiver grovbrød smaker også godt i fjellet. Og smør gjerne med deg litt ekstra, så kan du dele med andre som måtte trenge påfyll på veien.

#6 Ta trygge matvarevalg. Gjenkjenn faresignalene for oppblåst mage og treg avføring

Frukt og grønt er like godt for magen i påsken, som resten av året. Tenk at tallerkenen din alltid skal inneholde noen grønnsaker, sånn at magen har noe godt å jobbe på. Og har magen din det bra, har mest sannsynlig du det bra også.

#7 Det er vanskelig å bruke kart og kompass ved matbordet, men bruk sunn fornuft

Følelsen av å være såkalt “tacomett” kan være veldig ubehagelig. Det er ikke så gøy å måtte ta en høneblund etter et måltid på grunn av overspising, mens resten av familien spiller spill eller ser på Påskenøtter. Så ta deg heller god tid til måltidet, og unngå en full porsjon nummer to.

#8 Vend i tide, det er ingen skam å snu (underveis i måltidet)

Du er sulten og har masse deilig mat på bordet foran deg. Da er det fort gjort å forsyne seg litt for mye. Hvis du merker at du begynner å bli mett, er det faktisk lov til å legge fra seg bestikket. Da blir du belønnet med deg mett mage, uten følelse av stinnhet og en halsbrann som presser på. Og frykt ikke, det kommer som regel et nytt måltid om ikke lenge.

#9 Spar på kreftene og søk ly på sofaen om nødvendig

Det er tross alt påske og ferietid. Ta deg en hvil med god samvittighet. Se på påskekrim og les en god bok. Nyt all den gode maten og kos deg med påskeegget. Påsken skal nytes, så tilbring dagene med det du liker aller best.

Om du i tillegg ønsker å være ekstra godt rustet for påsken er det bare å lese de nye Fjellvettreglene her.

God påske!

Hilsen Kristine Nordkvelle
Klinisk ernæringsfysiolog ved Lovisenberg Diakonale Sykehus i Oslo


HVORDAN HA GOD MAGEFØLELSE GJENNOM JULEN

Hvis du noen gang har forspist deg på julemat, så vet du at det sjeldent gir noen god magefølelse. I samarbeid med klinisk ernæringsfysiolog Kristine Møller har vi derfor samlet 10 gode råd du kan ta med deg inn i denne tiden med god mat og drikke.

10 TIPS TIL BEDRE FORDØYELSE

Fordøyelsen din er et resultat av dine valg. På tide å velge annerledes?

alt

MAGEPROBLEMER OG FORDØYELSESENZYMER

For noen kan magetrøbbel skyldes mangel på fordøyelsesenzymer. Fordøyelsesenzymer hjelper kroppen til å ta opp næring. Hvis kroppen ikke har tilstrekkelig med slike enzymer kan dette føre til mageproblemer. Det finnes heldigvis hjelp å få. I magasinet Allers 29/2018 ble det skrevet en artikkel som omhandler dette tema;

PROMP ER DEN VANLIGSTE ÅRSAKEN TIL MAGESMERTER

Selv om du føler deg oppblåst, er det ikke nødvendigvis gassen sin skyld.

HALSBRANN I GRAVIDITETEN?

For de fleste er graviditeten fylt med glede og forventninger, men for noen er den dessverre også fylt med halsbrann. Løsningen er heldigvis enkel og ikke langt unna.

DE VIKTIGE FORDØYELSESENZYMENE

Fordøyelsesenzymer spiller en viktig rolle i å spalte maten vi spiser til mindre bestanddeler som kan tas opp fra tarmen. De fleste fordøyelsesenzymer produseres i bukspyttkjertelen
Dersom man ikke produserer nok fordøyelsesenzymer i bukspyttkjertelen trenger man tilskudd av enzymer.
En enkel test hos legen kan avdekke dette.
Les denne artikkelen av Fedon Lindberg om de viktige fordøyelsesenzymene.

SJEKKLISTE TIL DEN STORE UTENLANDSREISEN

Stek det, kok det, skrell det eller glem det. Det er legens råd.

JULEGLEDE I MAGE OG TARM!

Pinnekjøtt. Ribbe. Multekrem. «Nam, nam», sier du kanskje. Og mange med deg. Julematen står høyt i kurs hos de fleste, kanskje det er derfor vi begynner å nyte den allerede i november på alskens julebord og vennefester. Her får du ernæringsfysiologens guide til hvordan du og magen din kommer dere helskinnet gjennom julebordenes utskeielser.

13 FAKTA OM FJERTEN DIN

Hvor mange ganger promper vi? Er råtten promp bra? Er rap egentlig en promp?

PROBLEMET INGEN SNAKKER OM – REDD STUMPENE!

Til enhver tid sliter en av tre med endetarmsplager (1), men ingen snakker om det. Nettopp det er en del av problemet. Uten åpen diskusjon er kunnskapen for å forebygge sykdommen lav, selv om problemet i utgangspunktet lett kan unngås.

GRILLING ER IKKE ALLTID GODT FOR MAGEN

Halsbrann og sure oppstøt forårsakes av magesyre som kommer opp i spiserøret. Dette oppleves som ubehagelig, men kan enkelt lindres med behandling fra apoteket og endring i kostholdet.

FIRE MATRETTER SOM GIR DEG GOD MAGEFØLELSE

Én ingrediens gjør disse vidt forskjellige oppskriftene magevennlige.

4 VANLIGE SPØRSMÅL OM MAGE OG TARM

Ansatte i apotekene får spørsmål om magen hver dag, men likevel er det mange kunder som synes dette er flaut. Men, spør du ikke får du heller ikke den hjelpen du trenger. Og det er vel ingen grunn til å lide unødvendig?

VANLIGE SPØRSMÅL OM FERIEMAGEN – KRISTINE MØLLER SVARER

Sommerferien står for døren, og mange skal ut og reise. I denne artikkelen svarer Kristine Møller på vanlige spørsmål om feriemagen. Kristine er klinisk ernæringsfysiolog ved Lovisenberg Diakonale Sykehus, og ekspert på norske mager.

SLIK FISER DU SOM EN DAME

Det er pinlig, unødvendig og irriterende. Kan prompen bekjempes?

ÅTTE TING DU IKKE VISSTE OM FORDØYELSEN DIN

Hvor langt er det fra munnen til endetarmen? Og hvorfor kalles nervesystemet i magen din ”den andre hjernen”?

KOS DEG PÅ FESTEN, UTEN HALSBRANNPLAGER SOM PESTEN

Ribbe, pinnekjøtt, akevitt og juleøl. Julen byr på mange godsaker, men det kan også føre til plager. Her er ernæringsfysiologens tips til hvordan unngå plager i jula.